AssisDent-palvelun häiriötilanne 15.1.2025 on päättynyt

AssisDent-palvelussa oli häiriötilanne 15.1.2025 noin kello 5:30-9:18. Häiriöiden takia AssisDent-palvelun internet-ajanvaraus ei toiminut kaikilla AssisDent-asiakkailla, minkä lisäksi PALSO-rajapinta ei toiminut suorakorvausoikeuden varmistamiseksi.

Internet-ajanvarauksen häiriön juurisyynä alustapalvelun suunnittelematon päivitys. PALSO-rajapinnan häiriön juurisyynä uusitun varmenteen automaattisen päivittämisen epäonnistuminen Kelan ja Entterin käyttäessä eriävää aikavyöhykettä (GMT) varmenteiden voimassaoloaikojen validointiin. Ennaltaehkäisevät toimenpiteet vastaavien tilanteiden estämiseksi ovat käynnissä.

PALSOn häiriötilanteen vuoksi AssisDent ei antanut automaattisesti suorakorvausta, mutta käyttäjät voivat silti asettaa varoituksista huolimatta toimenpiderivit suorakorvattavaksi. Kelan käsittelijä tarkastaa tällöin suorakorvaustilityksen tilitystiedoston tietojen perusteella suorakorvausoikeuden manuaalisesti, eikä maksukertoja automaattisesti hylätä. Tilitystiedoston liittyvillä maksukertariveillä näkyy Kelan käsittelijälle tieto “X=PALSO kyselyä ei ole pystytty tekemään”.

Pahoittelemme häiriöistä aiheutunutta haittaa.
—————————————————————————————————————-
Det inträffade en störningen i AssisDent-tjänsten den 15.1.2025 mellan kl. 5.30 och 9.18. På grund av störningar fungerade inte AssisDents onlinebokningstjänst för alla AssisDents kunder, och PALSO-gränssnittet fungerade inte för att säkerställa rätten till direkt återbetalning.

Grundorsaken till störningen i internetbokningen är en oplanerad uppdatering av plattformstjänsten. Grundorsaken till att PALSO-gränssnittet inte automatiskt uppdaterar det förnyade certifikatet är att Kela och Entteri använder en annan tidszon (GMT) för att validera certifikatets giltighetsperioder. Förebyggande åtgärder för att förhindra liknande situationer pågår.

På grund av ett fel i PALSO, gav AssisDent inte automatiskt direkt ersättning, men användare kan fortfarande ställa in handlingslinjer för direkt ersättning trots varningar. Då kontrollerar FPA:s handläggare rätten till direktersättning manuellt utifrån uppgifterna i direktersättningsfilen, och utbetalningarna avvisas inte automatiskt. Betalningstidtabellerna som hör till avräkningsfilen visar uppgifter för FPA:s handläggare “X=Det har inte varit möjligt att genomföra en PALSO-undersökning”.

Vi beklagar den olägenhet som störningen orsakade.